Verkocht: Porsche 928 Coupe
Handgeschakelde Porsche 928 serie 1 uit 1981.
Zeer mooi exemplaar en ver voor op zijn tijd.
Ongeschonden dambord interieur!
Dashboard in mooie staat zonder barsten of krassen.
Deze Porsche heeft de tand des tijd fantastisch goed doorstaan.
Mechanisch in goede staat en er werden onlangs nog veel onderdelen vervangen aan deze Porsche.
De Porsche 928 werd nieuw afgeleverd in Zuid Afrika en heeft steeds binnen gestaan (beschermd van de zon) waardoor dat deze perfect bewaard gebleven is.
Ondertussen is de wagen reeds enkele jaren in België ingeschreven en wordt de wagen nu opnieuw gekeurd voor verkoop.
De Porsche 928 werd in maart 1977 op de Autosalon van Genève gepresenteerd als "De geweldige nieuwe sportwagen van Porsche".
De carrosserie is ontworpen voor lichtgewicht constructie om het gewicht van de auto ondanks de uitgebreide uitrusting zo laag mogelijk te houden. Hiervoor werden de deuren, spatborden en motorkap van aluminium gemaakt .
De 928 was beduidend langer, breder en platter dan de toenmalige 911.
De bumpers waren geïntegreerd in de carrosserie en bestonden uit een metalen profiel om schokken op te vangen en een gestroomlijnde voor- en achterbumper.
De achtcilinder V-motor met een cilinderinhoud van 4474 cm³ (4,5 liter) leverde 176 kW (240 pk) bij een toerental van 5500 tpm. De enige krachtigere Porsche was de 911 Turbo, die destijds 191 kW (260 pk) leverde.
De auto werd standaard geleverd met 15'' of 16'' geperforeerde lichtmetalen velgen in wat soms wordt aangeduid als een " telefoonkiezerontwerp ".Het voertuig was luxueuzer uitgerust dan andere Porsches ervoor, bijvoorbeeld met een reinigingsmiddeldoseerpomp voor het ruitensproeiersysteem of een als optie leverbaar airconditioningsysteem, dat zowel het dashboardkastje als het interieur kon koelen, gepositioneerde koplampen op een Porsche 928 S4. De sportwagen, die vanaf de herfst van 1977 werd geleverd, won bij zijn lancering vele prijzen voor zijn vooruitstrevende design en uitrusting. De lezers van het automagazine MOT uit Stuttgart hebben hem uitgeroepen tot de slimste sportwagen van het jaar en op de British Motor Show in Birmingham werd hij bekroond met een gouden medaille van het Institute of British Carriage and Automobile Manufacturers, dat alle sportwagens evalueerde in de disciplines van design, kwaliteit en comfort.
In 1978 was het de eerste sportwagen ooit die door een internationale jury van journalisten werd verkozen tot Europese auto van het jaar.